Huvudnavigation

Logga in

Uppgifter

26/3 kl. 09:26, av Citron79

Klipptid

Del 1 av 1 i serien Yrkeskompetens

Jag spatserade runt på stadens gator i jakt efter ett ställe som kunde ge min frisyr ett nytt utseende.

Håret hade dragit iväg ordentligt på längden och tiden var därför inne för ett besök på någon av stadens frisörsalong. Som vanligt var det svårt att hitta lediga tider men som man hade jag ändå större möjligheter än om jag varit kvinna. Jag gick in genom dörren och en alldeles för stor bjällra ekade vilt i lokalen. Bakom disken stod en inte alltför upptagen frisörska med ett fint vackert leende. "Dags att snaggas?", frågade hon på småländska, troligtvis från Jönköpingshållet. Jag nickade till svar och stegade fram till skönheten från Smålands Jerusalem. Det visade sig att hon hade en lucka då en avbokning dykt upp i sista stund.

Salongen var smakfullt inredd med en dämpande belysning och salongens tre stolar ekade tomma. Framför varje stol satt en oval spegel som skulle generera kundens anlete i den lite skumma belysningen. Kanske var det lite väl skumt för att vara en frisörsalong men huvudsaken var ju att frisören såg saxen och håret framför sig.

Jag nappade givetvis på möjligheten och slog mig ner i stolen hon visade mig till. Hennes figur var slank och jeansen hade svårt att dölja den vältränade rumpan som hölls upp av långa spiror. Den svarta blusen matchade väl hennes utmärkande pärlhalsband som utgjorde gräns mellan huvud och överkropp. De ljusa lockarna föll elegant ner på axlarna och hela hennes änglalika uppenbarelse fick mig känna mig obekväm. Snart skulle de lika vackra fingrarna leka med mitt hår som väntade på att kortas ner.

Jag mötte hennes blick i spegeln framför mig när hon krängde på mig skyddet som skulle skilja min kropp från allt hår. Det gick ett välbehag genom kroppen när jag kände hennes mjuka fingrar nudda min nacke. Jag har alltid tyckt det var jobbigt att vara hos frisören då jag hade svårt för att småsnacka. Den här gången var det extra svårt med tanke på hennes utseende som fick mitt tredje ben vakna till liv av allt blod som forsade till. Jag lät blicken glida neråt mot mina ben och kunde nog se att någonting rest sig under skyddet. Jag svalde hårt och hoppades jag inbillade mig och att hon inte skulle märka något. Hon pratade vitt och brett om allt möjligt och jag svarade kort på tilltal. Jag lät henne styra samtalet. Eller monologen som det var.

Efter 20 minuter visste jag mer om henne än om min egen familj. Frånskild och nyinflyttad i staden och hon hade precis gjort sitt gesällprov som kungjorde hennes duglighet i konsten att klippa hår. När hon skulle klippa luggen bytte hon ställning på sin runda frisörstol och rullade fram så hon satt bredvid mig. Jag andades in doften av vanilj och kände hur munnen blev torr av nervositet. Under skyddet fanns bulan tydligt kvar i all sin prakt. Hon lutade sig fram en aning och jag tyckte då att hennes bröst faktiskt nuddade min arm som jag lagt på armstödet. Hon spelade oberörd och fortsatte klippa mig och vid det här laget hade hon hunnit berätta att hon hade koll på bra uteställen i stan.

Jag gav henne några rekommendationer när hon fastnade med blicken på min tipi under plastskyddet. Jag visste inte vad jag skulle ta mig till och det kändes som jorden rämnade för mig. Fruktansvärt pinsam stämning la sig som ett täcke över salongen. "Jasså, du gillar att klippa dig?" skrattade hon och nu snurrade hon runt med stolen igen. "Du vet väl det är populärt för killar att göra snygga frisyrer mellan benen?" upplyste hon och nu hade hon lagt sin hand på mitt darrande vänsterben. "N..n..ej," stammade jag fram. "Det visste jag inte."

Hon berättade att det inte var så konstigt som det lät och att hon haft flera kunder i sin gamla hemstad som trimmat könshåret. Hon hämtade sin mobil och bläddrade rutinerat fram ett par bilder och visade mig skärmen. Bild efter bild visade friserade kukar i alla möjliga utseenden. Sista bilden visade ingen kuk utan en vackert friserad fitta. "Oj! Det där är mitt ex", sa hon innan hon slog igen mobilen. "Vad kostar det att klippa där nere då?", frågade jag utan att egentligen förstå varför jag undrade. "Runt 150 kronor men eftersom du är ny kund här hos mig så kan du få ett gratisprov". Jag svalde hårt igen och såg nog rätt dum ut när jag nickade stumt åt hennes spegelbild.

Hon reste sig och gick mot dörren som hon låste med van hand. Bjällran krängde till och jag hoppade till som en rädd hare. "Som du förstår kan jag inte ha salongen öppen och jag stänger ju ändå snart." Hon visade mig in till en massagebänk som stod uppställd bakom ett draperi och bad mig ta av byxorna och kalsongerna. Jag hörde att hon tvättade händerna och med nervösa steg la jag mig på bänken med kuken i vädret. Den hade slaknat lite men jag förstod vart den här eftermiddagen skulle ta vägen och det hade jag inget emot alls. Nu hade hon rullat in stolen och betraktade mitt könshår tyst för sig själv.

För henne var det här säkert som vilken klippning som helst men jag kände hur blodet rusade. Kuken rykte till och hon log. "Det här är den svåra delen för er kunder." Jag skrattade till och svarade att jag skulle försöka tänka på min gamla granne, nyss fyllda 75. Hon började med att smeka håret i olika riktningar innan hon började klippa. Hon rörde kuken när den hade den genanta idén att rycka till och hon försökte skydda den från saxen. Minuter senare var hennes konstverk klart och hon lät mig beskåda frisyren i en mindre spegel. "Snyggt", sa jag samtidigt som jag såg en droppe vätska bryta sig ur kukens öppning.

Innan jag hann reagera hade hon strukit bort droppen med sin hand. Hon tittade mig djupt i ögonen samtidigt som hon böjde sig ner och lät tungan leka med ollonet. Jag blundade och hon tog ett rejält grepp med båda händerna och förde förhuden långsamt upp och ner. "Jag har nog sett hur du tittat på mig.", sa hon fortfarande runkandes. Hon snurrade med händerna och det var verkligen inte första gången hon gjorde det här. Det gick en obeskrivlig ilning genom hela kroppen när hon ökade takten. Hon lät tungan leka med ollonet igen och när hon inte kunde motstå frestelsen lät hon munnen fyllas av hela kuken. Med svajande rörelser sög hon intensivt upp och ner, lät kuken tränga in så långt den kunde i hennes mun. Höll den där en sekund extra innan hon sakta drog ur den. Sädesvätskan rann ner längs kuken och hon lät tungan slicka upp den genomskinliga vätskan. Det rann ur hennes mun och hon ställde sig upp:

"Nu ska jag faktiskt stänga igen och dra hemåt. Vi kanske ses på något uteställe", sa hon.

Jag reste mig, knäppte byxorna innehållande en lem som nu var en slak förvåning. Jag betalade för klippningen, hon skrev ett nummer på baksidan av visitkortet som visade var hon jobbade. Jag förstod att hon gärna ville ha mer en annan gång. Det ville jag med. "Vi ses!", sa jag när jag vände på klacken och låste upp dörren och när jag kom ut hörde jag bjällran på avstånd. Jag klev vidare med lätta steg ut i oktoberkvällen.

  • Del 1: Klipptid.

16 läsare gillar denna novell.

.

Kommentarer

Recensera

Här kan du kommentera eller recensera novellen.

#4

MartinL

Kul liten skröna, påminner om ungdomens äventyr men är lite fundersam på utebliven nöje för frisörskan.

26/3 kl. 21:32

#3

MalmöLars

Vad händer sedan?

26/3 kl. 19:51

#2

DG

En fortsättning hade inte varit fel att få läsa

26/3 kl. 16:08

#1

SirVäs

Jag vet inte. Bra idé men kanske lite svulstig...?

26/3 kl. 14:32