Huvudnavigation

Logga in

Uppgifter

26/3, 2022 kl. 11:23, av lordcom

En ny början!

Del 1 av 2 i serien En ny början!

Johnnie är inte rädd för framtiden. Han vet att han kan hantera det mesta.
Men snart så kommer även hans värld att förändras, förändras på ett sätt som han aldrig upplevt.

Lång & inte ens klar. Det tar ett tag innan det händer något erotiskt.

Denna novell är skriven exklusivt för Bubblan, för att kunna läsa den måste du vara inloggad. Logga in eller bli medlem nu!

24 läsare gillar denna novell.

.

Kommentarer

Recensera

Här kan du kommentera eller recensera novellen.

#9

lordcom

@mx55

Tack för att du tog dig tiden till den konstruktiva kritiken!
Min skalle hanterar det engelska språket bättre utav någon anledning. Mycket utav det som snurrar i huvudet är på engelska. Ingen aning varför!
Oftast när jag får ett ramverk för historia i huvudet och den börjar utvecklas, så är det på engelska, till och med så att jag lägger in dialektala uttal och ordspråk. Det kan vara väldigt irriterande ibland.

Den här historien började på engelska i mitt huvud, den skulle egentligen utspelas i Kanada. Men jag skickade upp utmaningen och min hjärna började översätta denna historia. Så för tillfället har jag lite problem, inte bara med stavning och språk. Utan jag har problem med att försöka översätta en historia som inte är komplett, en historia som jag inte ens försökt skriva tidigare. Fast jag har inte skrivit något annat än tekniska guider och instruktioner, sedan grundskolan.

Så ärligt talat, jag är lite rädd för att fastna eller trassla in mig i en komplicerad historia på svenska.
Ändå så är svenska mitt första språk. Engelska är mitt andra, tyska det tredje. Men jag har alltid känt mig mer hemma i det engelska språket. Svenska är på något sätt för strikt och jag får svårt att uttrycka mina tankar.

Så finns det någon som kan tänka sig att guida mig i det träsk som jag tycker svenska språket är? Annars så finns det en viss risk att min utveckling kommer att vara en del utav de historier jag lägger ut. Men det kan ju kanske ses som en historia i sig?

MVH
lordcom

31/3, 2022 kl. 03:16

#8

mx55

Hej!

Förlåt att jag inte var mer konstruktiv. Ville inte skriva dig på nästan. Det finns mängder av resurser där ute om hur man skriver noveller, eller kreativt på annat vis. Googla skriva noveller tips eller något liknande. Själv är jag med i lite skrivargrupper på Reddit och Quora men alla är på engelska och hanterar mer processen att skriva än just det språkliga.

Men tänker att jag ändå skriver några tips då. Lägger dem publikt här utifall att någon annan vill börja skriva och vill läsa mina tankar-.

På svenska skriver vi siffror som ord i text. Som min svensklärare sa det. "Alltid ett till tolv, helst till tjugo. Annars så långt att det inte blir löjligt." Jag hade därför inte skrivit etthundrasjuttiotre eftersom att det blir rätt svårläst. Istället skriver jag 173. Men två hundra eller rentav tio tusen skriver jag med ord. Varför? För att det är lättare att läsa.

Vad menar jag med det? Allt som får läsaren att stanna upp i texten är av ondo. Att behöva byta från att läsa i ordbilder till att läsa nummer får oss att behöva skifta i hjärnan. Alltså ska det undvikas så långt som möjligt. Etthundrasjutiotre är inte ett ord som vi automatiskt känner igen som en ordbild och därför måste vi läsa det bokstav för bokstav. Där blir det alltså enklare att gå över till siffror. Samma gäller förkortningar och specialtecken. "&" är svårare att läsa en "och", "Fn" svårare än "för närvarande" eller "etcetera" istället för "etc".

Till detta kommer också val av namn. Om du som läsare måste fundera över vem som är vem så blir det jobbigare att läsa. Att ha karaktärer som heter Emma och Emy eller Lelah och Lolah är således en hemskt dålig idé. :)

Du börde också bryta upp dina dialoger. På svenska görs det generellt med ett talstreck (som inte är samma som bindestreck men använd det om du inte luskar ut hur du gör ett, ingen fara) och sedan vad någon säger. Vanligtvis följer ett "sa Anders och suckade", "svarade Anna", eller liknande. Om det personen sa var en mening så avslutas den med komma och inte med punkt. (förutsatt att något kommer efter). Var det en fråga så börjar nästa mening med liten bokstav.
- Va? utbrast Jimmy.
- Det menar du inte?
- Jo, svarade Stina.
- Jag såg det själv.

Jag bryter gärna mina dialoger i flera repliker men vet att det kan göra det svårare att följa med i vem som säger vad. Här gör engelskan det lite enklare och det är väl numer ok att använda engelskans sätt att skiva dialog även på svenska. Kolla in den om du vill.

Sätter du dessa två så kommer resten inte vara några större problem. Det går att leva med några (men inte allt för många) särskrivningar och ett medans istället för ett medan eller ett sen istället för ett sedan (som det heter) om texten flyter i övrigt.

För resten har du ju! Det finns många som kan skriva klanderfri svenska men som inte klarar av att beskriva sina karaktärer eller har en trist story och inte kan skriva på ett sätt som är medryckande. Du lyckas ha en story och du beskriver dina karaktärer och jag kan ana att de kommer ges mer djup ju längre serien går. Du kan definitivt utveckla ditt "show don't tell" (googla det) men du är på god väg att sätta den också. Det är därför jag skrev en kommentar från första början. Hade jag tyckt att de du skrev var dåligt hade jag inte sagt något

Och när jag ändå håller på; Publicera inte om några dagar :) Så fort du skrivit något så läs igenom det och redigera, läs sedan igen, och igen, och igen. Läs och redigera tills du vill spy på texten! När du inser att du ändrat samma ord fram och tillbaka tre gånger ska du igentligen låta texten vila några månader innan du ger dig på redigerandet igen. Ingen av oss har tiden och orken att göra det, så det är då vi publicerar på Bubblan :D

Ett tips till: Om du dessutom tänker dig att skriva en lång historia så spara dina avsnitt! När du publicerat så har du publicerat. Då får du leva med det på samma sätt som du får leva med den tekniska skulden av att inte planera dina kodprojekt ordentligt. Samtidigt så vill man väl inte köra helt vattenfall och gärna håla sig lite agil. jag försöker att ligga ett par månader före med det jag skriver. Det gör att jag kan gå bakåt och ändra saker om "framtiden" kräver det samtidigt som jag också kan portionera ut mina avsnitt i en lagom takt. Det innebär också att jag kan fortsätta att skriva på berättelsen utan att behöva sätta mig och redigera det första jag gör när ett avsnitt är klart.

Är det NÅGOT jag vill tipsa alla skribenter om så är det faktiskt just detta. Det är så synd att se hur alla får feeling på semestern eller runt jul och dumpar ut allt de skriver i mellandagarna. Spara era texter så att de räcker fram till midsommar. Snälla :)

28/3, 2022 kl. 18:28

#7

lordcom

Tack Zarina!

Jag ska försöka att komma ihåg det.
Får ge mig på lite programmering i hjärnkontoret. Har nästa del på gång. Försöker att inte stressa iväg med skrivandet.
Så det kan ta ett par dagar innan jag släpper iväg det.

MVH
lordcom

28/3, 2022 kl. 00:48

#6

zarina

Vilken tur att du bestämde dig för att börja skriva så vi fick träffa Johnnie! Konstruktiv kritik: byt gärna ut & mot "och" i fortsättningen... Undrar ju verkligen vad det var som smällde? Hoppas det gick bra med djuren...

27/3, 2022 kl. 21:48

#5

lordcom

Tack för kommentarerna!
Fortsättningen är på gång. Har bara ett litet problem med att försöka binda ihop handlingen.
Innan jag började skriva så snurrade denna historia runt i skallen & spretade åt flera skilda håll. Så nu försöker jag begränsa & samtidigt låta den gå framåt.

Men ja, jag är inte en författare & trivdes inte speciellt bra på svenska lektionerna, definitivt inte när vi skulle recensera böcker eller skriva korta berättelser. Så jag ber om förståelse för jag kommer nog att trassla in mig på något vis någon gång. Antingen språkligt, textmässigt eller i berättelsen.

MVH
lordcom

27/3, 2022 kl. 16:50

#4

MalmöLars

Så bra, utmärkt och finstämt. Ser fram emot fortsättningen

27/3, 2022 kl. 12:34

#3

nissemunk

Ja jag ser framemot en fortsättning.

27/3, 2022 kl. 07:06

#2

lordcom

Jag är nybörjare & kommer från en mer teknisk bakgrund. Trodde faktiskt inte på att jag skulle börja skriva ens.

@mx55 Jag tar till mig & försöker bättra mig.

Men för att jag ska kunna bättra mig, så behövs det även konstruktiv kritik. Dock så faller din kritik innan målsnöret.

26/3, 2022 kl. 22:39

#1

mx55

Älskar när någon vill skriva långt och beskrivande. Fantastiskt!

Dock så funkar inte språket. Hur mycket jag än vill så går det tyvärr inte. Vilket är synd, för jag vill verkligen veta mer om denna yngling och hans historia. Men för att det ska gå måste du jobba mycket mer på ditt skrivande.

26/3, 2022 kl. 21:13